Lazarus - Nástroj na vývoj softvéru

Anketa

Ktorý návod by ste cheli ako ďalší?:

Partenské projekty

Lazarus - Začíname

Verzia pre tlačSend by emailPDF verzia

Stiahneme si, nainštalujeme a spustíme Lazarus, ktorý obsahuje aj voľne dostupný prekladač Free Pascal Compiler.

Poznámka: v systéme Ubuntu sa v príkazovom riadku Lazarus spúšťa príkazom "startlazarus". Ak sme si ho nainštalovali z balíka .deb,  mal by byť odkaz na Lazarus vytvorený v ponuke Aplikácie/Programovanie. (V distribúciach Debian a Ubuntu sa hlavný binárny súbor a inštalačný súbor volajú "lazarus-ide", pretože iný balík "tct" obsahuje nástroj s názvom "lazarus").

Náš prvý program v prostredí Lazarus!

Z hlavnej ponuky zvolíme Projekt > Nový projekt > Aplikácia. Na ploche sa objaví niekoľko okien: hlavné okno v hornej časti,  Inšpektor objektov v ľavej časti, Editor kódu zaberajúci najväčšiu časť plochy a okno Form1, ktoré prekrýva Editor kódu. Vo vrchom okne s ponukou sa pod ponukou nachádza rad kariet. Ak už nie je vybraná karta 'Standard', klikneme na ňu ľavým tlačidlom myši. Potom nájdeme ikonu s tlačidlom – TButton  (obdĺžnik s nápisom 'OK') a klikneme na ňu myšou. Potom klikne niekam naľavo od stredu do okna Form1. Na tom mieste sa objaví vytieňovaný obdĺžnik s nápisom 'Button1'. Klikneme znova na ikonu tlačidla na karte Standard a  klikneme niekam napravo od stredu do okna Form1. Objaví sa ďalší obdĺžnik s nápisom 'Button2'.

Teraz klikneme na Button1 a vyberieme ho. Inšpektor objektov zobrazí vlastnosti objektu Button1. Neďaleko od vrchu je vlastnosť s názvom 'Caption', ktorá zobrazuje hodnotu 'Button1'. Klikneme do tohto poľa a zmeníme 'Button1' na 'Stlačte'. Ak stlačíme ENTER alebo klikneme na iné pole, uvidíme, že sa označenie prvého tlačidla v okne Form1 zmení na 'Stlačte'. Teraz klikneme na kartu Udalosti v okne Inšpektor objektov, aby sme videli udalosti, ktoré môžu byť s tlačidlom spojené. Nachádzajú sa medzi nimi udalosti OnClick, OnEnter, OnExit atď. Označíme pole vedľa udalosti OnClick (pri kliknutí), v ktorom sa objaví malé tlačidlo s troma bodkami (...). Keď naň klikneme, automaticky budeme prepnutí do Editora kódu a na pozíciu kurzora dopíšeme nasledujúci kód:

 procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
 begin
   {toto zadáme:}    Button1.caption := 'Stlačte znova';
   {editor už vytvoril celú kostru procedúry za nás vrátane:}
 end;

Stlačením F12 sa prepneme z okna Editora kódu späť do okna Form1.

Teraz upravíme vlastnosti tlačidla Button2: Klikneme na Button2, aby sa zobrazili jeho vlastnosti v okne Inšpektor objektov. Zmeníme jeho vlastnosť Caption z 'Button2' na  'Koniec'. Teraz vyberieme kartu Udalosti a klikneme do poľa OnClick. Klikneme na tlačidlo ... a do ďalšej procedúry v okne Editor kódu doplníme nasledujúci kód:

 procedure TForm1.Button2Click(Sender: TObject);
 begin
 {toto zadáme:}   Close;
 {editor už vytvoril celú kostru procedúry za nás vrátane:} 
 end;

Teraz stlačíme F12, aby sme znova zobrazili okno Form1. Odteraz by sme si mali začať ukladať našu prácu (a často!!) pomocou ponuky Projekt > Uložiť. Pri prvom ukladaní nás program požiada, aby sme zadali názov pre unit1. Zadáme meno v tvare zvolené_meno.pas. Potom si program vyžiada názov pre súbor s informáciami o projekte, ktorý bude mať príponu .lpi. Pre tento súbor zvolíme iný názov. Keby sme pre oba súbory zadali rovnaký názov, zobrazila by sa pri prekladaní programu chyba "duplicate identifier" (Viď kapitola "Súbory"). Teraz sme pripravení vyskúšať si ako sa program prekladá. Najjednoduchšia cesta, ako to urobiť, je vybrať položky 'Spustiť' z hlavnej ponuky v hornom okne, a potom z ponuky vybrať 'Spustiť'. Ten istý efekt dosiahneme stlačením klávesu F9. Tento príkaz najskôr preloží program do strojového kódu, a potom (ak bol preklad úspešný) do neho spojovací program (linker) doplní adresy procedúr a funkcií z knižníc a nakoniec sa program spustí.

Objaví sa niekoľko textových okien s rôznymi druhmi správ od prekladača, až sa nakoniec znova objaví okno Form1. No tentoraz už bez pomocnej mriežky bodov. Toto je hlavné okno našej aplikácie, ktoré čaká, kým stlačíme tlačidlá, alebo s ním začneme niečo robiť.

Skúsme kliknúť na tlačidlo s nápisom 'Stlačte'. Po kliknutí sa tlačidlo zmení na 'Stlačte znova'. Ak na tlačidlo klikneme znova, nápis stále zostane 'Stlačte znova'!!

Teraz klikneme na tlačidlo s nápisom 'Koniec'. Okno sa zatvorí a program skončí. Znova sa zobrazí pôvodné okno Form1 s pomocnou mriežkou bodov, ktoré bude pripravené na upravovanie.

Úprava programu

Ak sme projekt zavreli, znova otvoríme uložený projekt. V okne Form1 kliknutím vyberieme tlačidlo 'Stlačte' (Button1). V okne Inšpektor objektov sa prepneme na kartu 'Udalosti', klikneme do poľa napravo od OnClick a kliknutím na tlačidlo ... prejdeme na zodpovedajúce miesto v Editore kódu.

Upravíme kód procedúry nasledujúcim spôsobom:

 procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
{Využijeme vlastnosť s názvom Tag, do ktorej nastavíme buď 0 alebo 1}
 begin
   if Button1.tag = 0 then
   begin
     Button1.caption := 'Stlačte znova';
     Button1.tag := 1
   end else
   begin
     Button1.caption := 'Stlačte';
     Button1.tag := 0
   end
 end;

Uložíme svoju prácu a program znova preložíme a spustíme. Po kliknutí na ľavé tlačidlo sa budú na tlačidle striedať dva nápisy: 'Stlačte' a 'Stlačte znova'

Zvyšok je na nás!

Ak chceme vytvoriť konzolovú alebo textovo orientovanú aplikáciu, (napríklad ak sa učíme základ programovacieho jazyka Pascal alebo potrebujeme vytvoriť programy, ktoré sa budú spúšťať v dávkovom režime), prostredie Lazarus môžeme využiť na preklad a spúšťanie programov. Poskytuje ideálne prostredie pre vývoj programov v jazyku Pascal. Viď Konzolový režim pre Pascal.